Als je je rolluik wilt automatiseren, dan moet je met een aantal dingen rekening houden, als het gaat om de kracht van de motor:

1. Het materiaal van het rolluik

2. De diameter van de as.

 

1. Hoe bereken je het gewicht van het rolluik?

Het gewicht van het rolluik wordt bepaald door de oppervlakte van het rolluik te vermenigvuldigen met het gewicht van het materiaal waarvan het gemaakt is per vierkante meter.

 

De meest voorkomende materialen bij rolluiken zijn de volgende:

1. PVC - maximaal zo'n 5 kg per vierkante meter

2. Geïsoleerd aluminium - maximaal zo'n 7 kg per vierkante meter

3. Hout - maximaal ongeveer 12 kg per vierkante meter

 

Bij een rolluik van 250 cm breed en 125 cm hoog uit PVC heb je dus een motor nodig die 2,5x1,25 x 5 kan trekken.

Dat is dus 15,63 kg.

 

Als je nu een motor gaat kiezen, let dan op wat het maximale omhooggetrokken gewicht is bij de as die je in je rolluik hebt.

 

2. Houd rekening met de asdiameter om problemen te voorkomen

Hoe groter de asdiameter, hoe sterker de rolluikmotor moet zijn.

 

Zo trekt een 6 Nm motor maximaal 24 kg bij een as van 50 mm, maar slechts 20 kg bij een as van 60 mm diameter en nog maar 17 kg als je een 70 mm as neemt.

 

Als er dus waardes staan aangegeven, kijk dan ook voor welke asmaat die gelden.

 

De waarde in Nm is dus constant, maar de trekkracht in kg verschilt per as.

Wil je zelf de trekkracht berekenen, dan is hier de formule:

(Nm motor / straal as in meter) / 9,8

 

We rekenen dus even de trekkracht boven na: motorkracht: 6 Nm, asdiameter: 60 mm

Wat is de trekkracht in kg?

(6/0,03) / 9,8 = 20,41 kg

 

Let op dat deze waardes absoluut zijn en er geen marge in zit. 

 

Neem die zelf altijd, want berekeningen van het gewicht van een rolluik zijn nooit zo precies.

 

Zorg dus altijd dat je motor ruim meer omhoog kan trekken dan je zelf berekent hebt.

 

Conclusie

Let op het materiaal en de asdiameter bij het berekenen van de benodigde trekkracht van de motor.

Neem ook altijd een veiligheidsmarge om niet met een motor te komen zitten die je rolluik toch niet omhoog krijgt.